Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
1729
BLOG

Rzut butem NTV

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Rozmaitości Obserwuj notkę 81

Tytuł tej notki jest celowo zamazany, niepoważny. Sama notka jest też niepoważna. Rzecz w tym, że zalegam z pisaniem nowych notek, pod poprzednią notką uzbierało się ponad 200 komentarzy, wiele dałoby się zaklasyfikować jako spamo-reklama. Coś z tym trzeba zrobić. Więc zdecydowałem się puścić małą notkę o tym co w trawie piszczy. A piszczy tyle, że zaciekawiło mnie ciało sztywne. Więc studiuję odpowiednie książki. W jednej z nich jako przykład podano kota co zawsze spada na cztery łapy. Traktowanie kota jako ciało sztywne wydało mi się trochę niesmaczne.

Czytam więc książkę dalej (autorzy Marion i Thorton) i znajduję wzmiankę o twierdzeniu Chaslesa. Wrzucam w Googla i trafiam na stronę autorstwa Marka Kordosa:

Rzut butem czyli twierdzenie Chaslesa

Zaczyna się tak, że nawet ja rozumiem (tak przynajmniej mi się wydaje)

Rzut butem, czyli twierdzenie Chaslesa

Marek Kordos

Delta, listopad 2015

Niedawno podczas rozmowy z kolegami - młodymi matematykami i fizykami - zorientowałem się, że dla nich informacja o tym, jak wyglądają wszystkie możliwe ruchy obiektu materialnego w trójwymiarowej przestrzeni, jest zaskakująca...

Chodzi o następujący obrazowy opis.

Zdjąłem z nogi but i cisnąłem nim byle jak, po czym on upadł byle gdzie i jakoś tam leży. Istnieje ruch po linii śrubowej, za pomocą którego można kulturalnie przenieść ten but z obecnego położenia na moją nogę.

Wyrażając się żargonowo (czyli fachowo), można powyższą anegdotę wyrazić zdaniem

każda niezmieniająca orientacji izometria przestrzeni trójwymiarowej jest ruchem śrubowym, czyli złożeniem obrotu z przesunięciem równoległym do jego osi.

Jest to fragment twierdzenia Michela Chaslesa (czyt. Szala), w którym sklasyfikował on wszelkie izometrie (czyli przekształcenia niezmieniające odległości) na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Jest to fragment twierdzenia Michela Chaslesa (czyt. Szala), w którym sklasyfikował on wszelkie izometrie (czyli przekształcenia niezmieniające odległości) na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Słowo "orientacja" użyte wyżej tłumaczy, dlaczego w anegdotce rzucałem butem - żaden rzut nie zmieni buta prawego na lewy ani lewego na prawy.

Zamiast ubolewać nad nieświadomością młodego pokolenia, przyjrzyjmy się temu twierdzeniu.

Oto pełne brzmienie

Twierdzenie (Chaslesa dla płaszczyzny). Każda izometria płaszczyzny jest przesunięciem, obrotem lub symetrią z poślizgiem (czyli złożeniem symetrii osiowej z przesunięciem równoległym do jej osi). Orientację zachowują pierwsze dwa z tych przekształceń.

Dla przestrzeni wygląda ono tak.

Twierdzenie (Chaslesa dla przestrzeni). Każda izometria przestrzeni to ruch śrubowy, symetria z poślizgiem (czyli złożenie symetrii płaszczyznowej z przesunięciem o wektor równoległy do tej płaszczyzny) lub symetria obrotowa (czyli złożenie symetrii płaszczyznowej z obrotem względem prostej prostopadłej do tej płaszczyzny).

Rzut butem NTV

Bardzo to ładne. Powrót buta po śrubie to nie jest sprawa trywialna. Tyle, że but, podobnie jak kot, to nie jest ciało sztywne. Kot tylko gdy martwy, but, tylko gdy mokry i zamarznięty.

Ale co do tego ma NTV? Otóż, okazuje się , ma. Dostałem wczoraj bowiem kontaktowego e mejla od znajomego z dawnych lat. Pisze mi, że pracuje dla NTV, że chciałby nawiązać współpracę. Idzie o to by mnie naciągać na występy o fizyce i nie tylko.

Potem jednak dodaje coś dziwnego. Tak pisze:

Chciałbym dowiedzieć się nad czym teraz Pan pracuje

Zaprosić do naszych programów NTV

Wreszcie  w konsekwencji zaproponować panu przeprowadzenie we współpracy z nami autorskiego seminarium dla Polaków (możemy to zrobić np. po niemieckiej stronie Zgorzelca (wiem, że Pan z pewnych względów nie chce odwiedzać Polski)

I tu mnie zaskoczył. Odpisałem:

Jako, że nie przyjeżdżam do Polski jedynie ze względu na odległość jak i na brak osobistych kontaktów, ciekaw jestem co za plotki o mnie w Polsce chodzą i kto je propaguje? Będę Panu bardzo wdzięczny jeśli mnie Pan w tym względzie uświadomi. I nie pogniewam się. Lepiej to sobie wyjaśnijmy na samym początku.

Na razie nie mam odpowiedzi. W międzyczasie usiłuję się dowiedzieć jaką to linię reprezentuje NTV? Rzut butem? Tylko w którą stronę.

P.S. Mówią mi, że NTV jest mocno antyrosyjska, a ja  z Rosjanami mam kontakty naukowe i niekonvwencjonalno-naukowe, więc jeśli to prawda, to chyba w NTV mam z góry przerąbane.

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości