Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
3837
BLOG

Święty Piotr - eliptycznie

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Kultura Obserwuj notkę 14

 

Artemida w komentarzu do poprzedniej notki zauważyła, że moje elipsy wyglądają jak gęsie jaja. Faktycznie, sam nawet na to wpadłem. Początkowo miałem elipsy okrąglejsze, ale zmieniłem stosunek osi na 1:1.618..., gdzie 1.618... =(1+Pierwiastek z 5)/2 – Złoty Podział, no i wyszły gęsie jaja. Nawet mi się spodobały. Ale nie każdemu się podobają i nie do wszystkiego się nadają.
 
Gdzieś około roku 1630 w Rzymie rozpoczął się proces Galileusza. Jednocześnie ówczesny Papież zlecił architektowi Berniniemu zbudowanie tego, co nazywa się Placem św. Piotra. Bernini był oryginalnym i utalentowanym architektem. Nie wiadomo skąd się dowiedział o elipsach, ale mu się spodobały. Mówi się, że dowiedział się od Hiszpanów. Jeszcze inni mówią, że dowiedział się z procesu Galileusza, bo tam pojawiło się nazwisko Keplera (sam Galileusz o żadnych elipsach nie chciał słyszeć - tylko okręgi!). Tak czy siak zaprojektował plac przed bazyliką w kształcie elipsy. Zachował się jeden z jego szkiców, który sugeruje jaką to filozofię miał Bernini w głowie projektując. Oto ten szkic:
 
Bernini szkic
 
Budował, budował, aż zbudował coś takiego:
 
San Pietro 3
 
W samym środku stoi przywieziony z Egiptu autentyczny (ma bodaj 3000 lat) obelisk, wysoki na 40 metrów. Nie wiem co ma symbolizować. Obeliski podobno symbolizują połączenie Ziemi z Niebem, ale, że obelisk jest egipski, może równie dobrze symbolizować egipskie źródła obowiązującej religii (Ozyrys etc.). Dalej mamy zaznaczone wyraźnie ogniska. Tak z pomiarów na ekranie komputera wynika mi, że stosunek osi elipsy u Berniniego wynosi ok 1/1.3525 – dlatego elipsa Berniniego nie wygląda jak gęsie jajo. Zresztą nie jest całkiem pewne, czy jest to elipsa czy owal. Patrząc z Bazyliki, z góry, wygląda to tak:
 
San Pietro 4
 
Ta prosta, szeroka aleja za elipsą, to juz nie dzieło Berniniego, ale Mussoliniego. Nazywa się Via Conciliazione. Och, ile domów musiał Mussolini wyburzyć, by zaspokoić swą manię wielkości.
 
Z lotu ptaka elipsa Berniniego wygląda tak:
 
San Pietro 1
 
Mamy w Rzymie także eliptyczne Koloseum:
 
Colosseum
 
gdzie ku uciesze widzów walczyli gladiatorzy:
 
Gladiator
 
A ja też w Rzymie byłem i Koloseum widziałem, ale jak widać z mojej fotki (patrzcie na linie samochodów), było to dawno temu:
 
Moje Koloseum

 

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura