Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
255
BLOG

Jak rozwiązywać problemy

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Kultura Obserwuj notkę 33

Od kilkunastu dni chodzi mi po głowie pewien problem – wspomniałem już o nim w poprzednim wpisie. Nawet nie potrafię dokładnie powiedzieć o co mi chodzi, po prostu nie rozumiem pewnych zjawisk z liczbami. Problem nie całkiem z mojej dziedziny, bo jednak jestem fizykiem teoretykiem a nie matematykiem z krwi i kości jak Tichy, który takie problemy rozwiązuje w mgnieniu oka.


Przez ostatni tydzień albo i dwa prawie że nic innego nie robię tylko staram się zrozumieć o co mi chodzi. Nie jest więc to żadna metoda indukcyjna! Szczęśliwie jest Internet i mogę z niego korzystać. Mogę więc pytać innych ekspertów, ale dopiero wtedy, gdy mogę sensownie sformułować pytanie. Żeby to zrobić muszę najpierw opanować słownictwo którego ci eksperci używają. Napisałem więc do dziesięciu specjalistów od teorii liczb pytając o to jak Souriau mógł dostać wykres z pikami nad złotym podziałem i jego kwadratem. Odpowiedziało dotąd trzech. Jeden określił pytanie jako ciekawe i właściwie tyle. Drugi nie miał nic do powiedzenia, trzeci nazwał Souriau mieszaniną geniusza i kontrowersji. I tyle. W międzyczasie Tichy problem rozwiązał, choć mnie przeklina teraz, że go odrywam od innych zajęć. Ja jednak mam dalsze pytania. Nos mi mówi, że jest to nić Ariadny – która dokądś prowadzi, do jakiejś ważnej tajemnicy. Tak mi mówi mój nos. Więc szukam dalej, mam pomysły – codziennie nowe.


Przyszło mi do głowy, że trzeba poddać tą dziwną funkcję analizie przez falki czy faletki – jak to się po polsku nazywa – wavelet analysis. Tylko matka-falka musi mieć szczególny kształt. Więc zacząłem szukać dalej. Co się okazuje? Że tego typu faletek używana do analizy dziwnych migających sygnałów świetlnych pochodzących z .... Kasjopei! (Waldemar się oburzy, że to nie światło, tylko kręcące ogonkiem electrina!) :

 

Cassiopaea

 

No więc napisałem do jednego Niemca – astronoma i do jednego Rosjanina z MSU, speca od analizy sygnałów.

 

Złoty podział
Krzywa Souriau odtworzona w programie Mathematica (jedna linijka!) przy uzyciu metody Tichego. Piki nad phi i 1-phi=1/phi
Phi - Złota Proporcja

 

Powracając do pytania: jak rozwiązywać problemy? Należy używać WSZYSTKICH dróg, uruchomić WSZYSTKIE kanały. Nie dawać sobie spokoju i nie zniechęcać się gdy zawiedzie jedna, druga i trzecia metoda:


Wszystkie błędy ludzkie są niecierpliwością, przedwczesnym porzuceniem metodyczności, pozornym okalaniem pozornej sprawy.

 


Franz Kafka

 

 

 

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura