Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
104
BLOG

Dajmy się zwariować

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Kultura Obserwuj notkę 16

Trzeba czasem pozwolić sobie na szaleństwo by móc pozostać normalnym. Od takiego motta rozpoczyna się wywiad z Redemptorystą, ojcem Andreasem Reschem dla “Südtirol Online” (STOL).

W odróżnieniu od wywiadu dla Renzo Allegri, przedstawionego w poprzednich wpisach, wywiad dla STOL odznacza się o wiele większą głębią, jest bardziej konkretny. Jest także znacznie dłuższy. Przedstawieniu treści tego wywiadu poświęcę więc kilka wpisów, tym bardziej, że będę musiał wstawić obszerny przerywnik by pomóc Czytelnikowi podając dodatkowe dane z różnych, mało w Polsce znanych źródeł.

W samej rzeczy czytelnik w Polsce ma sytuację nie do zazdroszczenia. Jest zahukany, zagoniony, i skazany na to, co mu łaskawie media lub wydawnictwa, na które sam ma wpływ niewielki, zaserwują. Nawet wtedy, gdy zna języki obce, nie jest mu łatwo zdecydować co jest warte a co nie jest warte czytania czy studiowania. Brak bowiem w miarę niezależnych, wolnych od takiej czy innej agendy drogowskazów. Wybiera więc z tego co jest dostępne, naturalnie najchętniej ze źródeł w języku polskim. Ma to nawet pewne zalety, bo w ten sposób nie zaprzedajemy naszej własnej kultury. Ma jednak też i wady, z których najważniejszą jest niepełna lub przypadkowa informacja. Tak mi się przynajmniej wydaje.

W dalszym ciągu tej serii zwolnię też tempo moich wpisów – będę pisał raz na dwa-trzy dni, odcinki będą też krótsze niż dotąd. Przygotowanie poprzedniego cyklu, dotyczącego niektórych aspektów działalności naukowej ks. Prof. Michała Hellera, zajęło mi sporo czasu, był to, w pewnym sensie, niemalże mój “urlop naukowy”. Teraz muszę się skoncentrować na doprowadzeniu do końca następnej publikacji, czysto naukowej, idącej w nieco innym kierunku niż to czym zajmowałem sie do tej pory – a to wymaga czasu i koncentracji.

Wreszcie, zanim przystąpię do rzeczy chciałbym przypomnieć, że moja relacja dotycząca problemów z “granic nieznanego” ma być, taki jest mój szczery zamiar, obiektywna i bez uprzedzeń. Zamiar ten jest oczywiście niemożliwy do stuprocentowego spełnienia, bowiem sam wybór przedstawianego materiału wynika z tego co wiem, z moich przemyśleń i z moich doświadczeń. Kto inny wybrałby zapewne co innego i inaczej zaprezentował. Powstrzymam się jednak od nadmiaru komentarzy, z wyjątkiem końcowego podsumowania, gdzie postaram się zaprezentować moje własne stanowisko w dyskutowanych w tym cyklu sprawach. W międzyczasie wdzięczny będę Czytelnikom za wszelkie dodatkowe informacje (wolę przy tym fakty niż opinie, choć opinie mogą być także pouczające) wiążące się z przedstawianym przez mnie materiałem.

Po tym wstępie powróćmy do wywiadu dla “Südtirol Online” (STOL). Wywiad, jak to zwykle bywa, zaczyna się od przedstawienia bohatera. Tym razem wygląda ono tak:

Gdy tylko gdzieś na świecie zdarza się coś, czego nie można wyjaśnić, na pomoc wołany jest Andreas Resch. 70-letni, doktor w zakresie psychologii i teologii jest paranormologiem. Termin ten stworzył on sam. Rozmawiamy z jednym z najwybitniejszych ekspertów w dziedzinach granicznych wiedzy, o duchach, egzorcyzmach i o jego własnej pracy.

STOL pyta: Czemu zajął się ojciec zjawiskami paranormalnymi? Czy wynika to z jakichś doświadczeń osobistych?

W odpowiedzi przytoczona jest historia, którą znamy już z poprzedniego wywiadu.

Andreas Resch: Jest to związane z moją osobowością. Zawsze interesowało mnie nieznane I to czego nie wiemy. Jako dziecko byłem pastuchem. Czasem I dziesięć godzin w lesie, rozmawiając z krowami i obserwując jak te przyjmują informację niedostępną znanym nam kanałom zmysłowym.

STOL: Czy można to już zaliczyć do zjawisk paranormalnych?

Andreas Resch: Określiłby cały ten aspekt związku pomiędzy człowiekiem a zwierzętami jako zjawisko niewyjaśnione. Nie nazwałbym tego zjawiskiem paranormalnym, jednakże nie możemy wyjaśnić do końca tego co jedno życie daje innemu życiu.

STOL: Bada Pan zjawiska paranormalne. Co było tu najbardziej uderzającym doświadczeniem?

Resch: Było to wynikiem mojej praktyki psychoterapeutycznej. Lekarz przysłał mi zamężną kobietę, matkę trojga dzieci. Każdej nocy trzeba ją było przywiązywać do łóżka a w ostateczności dawać zastrzyki morfiny. Cierpiała na to, co nazywamy stanami lękowymi. Lekarz nie chciał brać całej odpowiedzialności na siebie. Gdy usiadła naprzeciw mnie, spontanicznie, bez namysłu powiedziałem: nie mogę pani pomóc jako psycholog, ale mogę jako ksiądz. Po czym odmówiłem krótką modlitwę. Kobieta podziękowała mi i w tym samym momencie poczułem silny ból w mojej klatce piersiowej. Potem wstała. Następnego dnia lekarz zawiadomił mnie, że zdarzył się cud – kobieta wyzdrowiała. Odwiedził mnie dziesięć lat później I mówił, że kobieta dalej na nic się nie skarży. Do dziś nie wiem co właściwie się zdarzyło.

Cdn.

Ojciec Resch był niewątpliwie “podporą Watykanu” przez długie lata. Padają dziś głosy, że obecna Administracja może przenieść zainteresowania Stolicy Apostolskiej w inne obszary. W jakie to obszary? Poczta przyniosła mi dziś książkę “Some Mathematical Physics for Philosphers”. Autor: Michael Heller, ksiązka wydana przez Pontifical Council for Culture I Pontifica Gregorian University. Już pobieżne przejrzenie tej książki, z dokładnym przestudiowaniem paru istotnych stron sprawiło na mnie wrażenie, że Watykan nie dysponuje wybitnymi ekspertami w tej dziedzinie. W jakiej zatem dziedzinie nauki i jej pogranicza Stolica Apostolska może się liczyć?

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura