Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
1047
BLOG

Kwantowe samouctwo

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 73

Muzyka i teoria kwantów mają wiele wspólnego. I tu i tam mamy „fale”, mamy „kwanty”, mamy harmonię i możemy mieć chaos. Od pewnego czasu piszę o wybranych detalach kwantowego krajobrazu. Dla kogo to piszę? Oto jest pytanie. Po trochę dla tych co już trochę teorii kwantów liznęli. Zawsze dobrze sobie to i owo przypomnieć. Trochę dla samouków, bo wybieram takie fragmenty, które można, teoretycznie, zrozumieć, niezależnie od całej reszty „teorii”. Oczywiście piszę też dla samego siebie – bo to o czym piszę wiąże się, czasem daleko a czasem blisko, z tym co mnie aktualnie interesuje, co mam na warsztacie.

Wspomniałem o „samoukach”. Otóż od niedawna sam stałem się takim samoukiem – w muzykowaniu. No i zbieram samouka doświadczenia. Na przykład aktualnie: pracuję nad łatwą częścią „Dla Elizy” Beethovena. Co zauważyłem: otóż zauważyłem, że bez nauczyciela jest trudno przejść przez pewien próg. Potrafię zagrać jakiś fragment z jedym tempem, a przyśpieszyć już nie mogę. Choć powinienem. Zacząłem analizować w czym problem. Nuty są, mówią o tym co winno się w każdej chwili zagrać i jak. Ale nuty nie mówią o tym jak powinny poruszać się ręce w czasie grania. Do pewnego momentu jest to mało istotne. Jest jednak pewien próg prędkości i jakości, którego bez opanowania odpowednich ruchów rąk i palców w czasie grania przekroczyć nie sposób. Nauczyciel, obserwując, doradzi i poprawi. Samoukowi, nawet zdolnemu, na to wpaśc trudno. No, chyba, że się urodził z wrodzonym talentem, taki drugi Chopin czy Mozart.

Wracając do samouctwa kwantowego. W ostatniej notce wprowadziłem „stany koherentne”. Wprowadziłem je może nieco za szybko, bo wciąż jeszce warto bliżej się przyjrzeć stanom o oscylatora o określonej energii: „kwantom”.

W notce Kwantowe górki i pagórki przyglądaliśmy się czterem pierwszym takim stanom, opisywanym, w reprezentacji położeniowej, funkcjami falowymi

oscillator wavefunctions

W samej rzeczy, można podać ogólną formułę na stan z numerkiem n. Kopiując z witryny Hyperphysics:

oscillator wavefunctions

Połóżmy alpha =1, zastąpmy y przez x, i mamy formułę. Funkcje Hn to tzw. wielomiany Hermite'a. Pierwsze siedem takich wielomianów można nawet znaleźć w naszej polskiej Wikipedii: Wielomiany Hermite'a. Wielomian z numerkiem n jest n-go stopnia. Wielomiany z n parzystym mają jedynie parzyste potęgi x, wielomiany z n nieparzystym mają jedynie nieparzyste potęgi n. Istnieje rekurencyjna formuła na wyliczanie kolejnych wielomianów:

Zatem nasze funkcje falowe dość łatwo wszystkie wyrachować. To wielomiany Hermite'a tłumione przez funkcję eksponencjalną (gaussowską).

Wyliczyłem więc, namalowałem, i przedstawiłem na animacji kwadraty modułów pierwszych czterdziestu kolejnych funkcji falowych. Ponieważ nasze funkcje falowe mają wartości rzeczywiste, wystarczyło wziąć kwadraty.

Według standardowej interpretacji z podręczników mechaniki kwantowej poniższe wykresy reprezentują „gęstośc prawdopodobieństwa” znalezienia oscylatora w danym punkcie na osi x, gdy znamy jedynie jego energię ( a ta dana jest wzorem)

Harmonic oscillator energies

Oto moja animacja:

Harmonic oscillator eigenstates animation

Chcielibyśmy zrozumieć co się tu dzieje. Czemu te wykresy są takie a nie inne?

I tym się zajmiemy w kolejnej notce.

P.S. Jedna z rysowanych funkcji wyszła z felerem, bo wziąłem zbyt mało punktów na krzywej do malowania. To feler numeryczny. Niech już zostanie, jako ostrzeżenie.

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie