Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
1898
BLOG

Pesymizm zagrożeniem dla rozwoju cywilizacji

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 58

 

Napisał do mnie jeden z Czytelników (W.Ch). Pisał o tym jak to jeszcze w roku 1984 sam odkrył analog liczb zespolonych, które nazwał „hiperbolicznymi liczbami zespolonymi”, ja zaś w mojej dawnej notce przypisałem autorstwo Andrejowi Kherennikov i niesłusznie nazwałem liczbami eksplodującymi. W.Ch. Znalazł zastosowanie dla tych liczb w teorii względności. Niestety nie mam dostępu do odnośnego artykułu opublikowanego w Postępach Astronautyki, a chętnie bym się z nim zapoznał.
 
Czytelnk W.Ch. Pisze też o tym jak jego artykuł dotyczący elektromagnetyzmu i grawitacji został odrzucony przez Reakcję Acta Physica Polonica, a konkretnie przez prof. Andrzeja Staruszkiewicza. Jednocześnie Czytelnik zauważa, że prof. Staruszkiewicz widzi bolączki współczesnej fizyki teoretycznej, o czym pisał w artykule „WSPÓŁCZESNY STAN FIZYKI TEORETYCZNEJ POWAŻNYM ZAGROŻENIEM CYWILIZACYJNYM” opublikowanym w sieci w „Zwojach”.
 
Jako, że z prof. Staruszkiewiczem kiedyś dyskutowałem, zaciekawiło mnie to, do artykułu w Zwojach zajrzałem. Artykulik niedługi i czyta się łatwo. Co mi się rzuciło w oczy to to, że choć artykuł jest o fizyce, kilka razy pojawia się w nim słowo „Bóg”. Co Bóg ma do fizyki, tego Autor specjalnie nie wyjaśnia, idzie mniej więcej o to, że kiedyś Bóg był dla fizyki łaskawy, ostatnio zaś tej łaski jakby skąpił. Można odnieść wrażenie, że Bóg się na fizyków obraził. Bo po wielkich odkryciach w fizyce od stu lat panuje zastój, fizycy miast posuwać się do przodu tworzą jedynie nowe epicykle, ta autentyczna nauka jest na wymarciu i gotowa jest wkrótce wymrzeć tak jak wymarła kiedyś grecka matematyka (i została zastąpiona przez scholastykę). Krótko mówiąc: prof. Staruszkiewicz widzi przyszłość fizyki pesymistycznie.
 
A jak ja to widzę? Widzę, że nowe teorie kwitną. Że kwitną nie dlatego, że są dobre, ale dlatego, że tego wymaga polityka – to inna sprawa. Prof. Staruszkiewicz miesza w sprawy Boga, więc niech i ja coś namieszam. Dla mnie rolę ważniejszą w kształtowaniu oblicza fizyki współczesnej mają polityka, pieniądz i wojsko. Wojsko decyduje o tym czego nie należy badać (bo zastrzezone dla wojska), pieniądz decyduje o tym co należy badać (przydzielając subwencje i granty), politycy zaś, sterując instytucjami naukowymi, służą zarówno pieniądzowi jak i wojsku.
 
A mimo to nie jestem pesymistą. Widzę „nową fizykę”, widzę jak się przedziera, wróżę jej świetlaną przyszłość, zachęcam do otwartości w myśleniu i w działaniu. Bynajmniej nie popieram przy tym oszołomów. Jednak nie popieram też żołnierzy (tych najemnych jak i tych przypadkowych) wytaczających ciężkie działa przeciw wszystkiemu co niekonwencjonalne i operujących żwawo szabelkami z napisami „precz z fałszywą nauką”, „pseudonauką” i „New Age”.
 
Stara fizyka się przewróci, wyrośnie na niej nowa fizyka a kwantowe fraktale odegrają w tym istotną rolę.
 

Circles fractal

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie