Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
1810
BLOG

Fizyka i matematyka pilotażu UFO

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 76

 

Czas teraz zebrać schemat odkodowywania macierzy z grupy SL(2,c) i postawić kropkę nad i. Nie wiem, czy gdzieś to jest w takich detalach opisane. Wielu ludzi o podobnych rzeczach pisało, ale każdy z nich miał co innego na uwadze, na czym innym się koncentrował. My, tutaj, koncentrujemy się na dekodowaniu. Spadła nam z nieba macierz z grupy SL(2,C), na przykład ta wyjątkowa, paraboliczna, [1,z;0,1] i chcemy ją zdekodować.
 
Macierz ta opisuje jakiś manewr pilota UFO. Pilot ufo ma joystick. Wychyla go w jakimś kierunku i natychmiast przyśpiesza do jakiejś tam prędkości v w jakimś tam kierunku n. Następnie, drugim joystickiem obraca osie swego pojazdu o jakiś kąt phi względem osi m. Manewr zakończony.
 
Cały manewr to zatem: najpierw poryw (v,n), potem obrót (phi,m). Cały ten manewr zapisany ma w macierzy A z grupy SL(2,C)
 
[a b]
[c d]
 
przy czym ad-bc = 1.
 
Wiemy (mówi o tym twierdzenie o rozkładzie biegunowym), że A da się jednoznacznie rozłożyć na iloczyn
 
A = UT
 
gdzie T jest macierzą dodatnią (też z SL(2,C)), zaś U jest macierzą unitarną (z SU(2)). Część przyśpieszająca manewru jest zakodowana w T. Część obracająca osie jest zakodowana w U.
 
Chcemy mieć algorytm kawa na ławę. Część procedury odkodowywania opisałem w poprzednich notkach. Teraz zbiorę to, co istotne, postawię kropkę nad i dekodując do końca obroty. Następnie przerobimy przykład.
 
  1. Część przyśpieszająca
Ta zakodowana jest w macierzy A*A. Zakodowane tam jest v oraz wektor n. Oczywiście macierz A*A trzeba najpierw wyliczyć. Ale to proste – zwykłe operacje transponowania, sprzężenia zespolonego i mnożenia macierzy. Przypuśćmy, że A*A już wyliczyliśmy i A*A jest macierzą
 
[A*A(1,1) A*A(1,2)]
[A*A(2,1) A*A(2,2)]
 
Liczymy ślad
 
s = A*A(1,1) + A*A(2,2)
 
Ten jest zawsze rzeczywisty.
 
Formuła na v:
 
v = -sqrt(s2 – 4)/s
 
Teraz liczymy wektor prędkości n:
 
nx = (A*A(1,2) + A*A(2,1))/sqrt(s2 – 4)
 
ny =- i(A*A(1,2) - A*A(2,1))/sqrt(s2 – 4)
 
nz = (A*A(1,1) - A*A(2,2))/sqrt(s2 – 4)
 
II. Część obracająca
 
a. Konstruujemy z danych w części I macierz T.
 
wyliczamy pomocnicze k
 
k = -(1 - sqrt(1-v2))/v
 
T=(1/sqrt(1-k2)) x macierz
 
[ 1+knz  k(nx + i ny)]
[k(nx – i ny)  1 – knz ]
 
b. Wyliczamy T-1:
 
T-1 = (1/sqrt(1-k2)) x macierz
 
[ 1 - knz -k(nx + i ny)]
[-k(nx - i ny) 1 + knz ]
 
  1. Obliczamy U
 
U = AT-1.
 
  1. Obliczamy kąt obrotu phi
 
phi = 2 arccos (tr(U)/2)
e. obliczamy oś obrotu
 
Wstawka:
 

SU(2)

 
By obliczyć oś obrotu dobrze najpierw obliczyć macierz pomocniczą
 
W = U – cos(phi/2)I = U – (tr(U)/2)I
 
Wtedy
 
mx = (W(1,2) + W(2,1))/ (2i sin(phi/2))
my = -(W(1,2) – W(2,1))/(2 sin(phi/2))
mz = (W(1,1) - W(2,2))/ (2i sin(phi/2))
 
Przykład. Liczymy dla macierzy A = [1,x;0,1], x rzeczywiste, dodatnie.
 
UFO paraboliczne
 
UFO paraboliczne 2
 
Ufo paraboliczne 3
 
UFO paraboliczne 4
 
Ufo paraboliczne 5
 
Jeśli więc nasz UFO-pilot chce dokonać manewru parabolicznego, a tylko prawdziwe asy to potrafią, musi dopasować dokładnie oś obrotu i szybkość obrotu do porywu. Oś obrotu musi być prostopadła do kierunku porywu, a kąt obrotu dany przez precyzyjną formułę. Zwykły pilot po takim manewrze rzyga przez tydzień. As zaś może powtórzyć manewr choćby i milion razy. Najwyżej mu kwantowy fraktal przed oczyma zamruga.
 
Ale o tym i o kuźni asów pilotażu UFO – już w kolejnych notkach.

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie